Ayat-Ayat Al-Quran Yang Berkaitan Dengan Psikologi

 

1) Al-nafs

وَٱتَّقُواْ يَوۡما لَّا تَجۡزِي نَفۡسٌ عَن نَّفۡس شَيۡا وَلَا يُقۡبَلُ مِنۡهَا شَفَٰعَة وَلَا يُؤۡخَذُ مِنۡهَا عَدۡل وَلَا هُمۡ يُنصَرُونَ  

Maksudnya:  

Dan peliharalah diri kamu dari (azab sengsara) hari (akhirat), yang padanya seseorang tidak dapat melepaskan orang lain (yang berdosa) sedikitpun (dari balasan azab), dan tidak diterima syafaat daripadanya, dan tidak pula diambil daripadanya sebarang tebusan; dan mereka (yang bersalah itu) tidak akan diberi sebarang pertolongan.

(Surah Al-Baqarah, 2:48)

Menurut Sayyid Qutb, setiap orang bertanggungjawab terhadap diri masing-masing dan tidak ada siapa yang dapat membela kesalahan orang lain. Dasar tanggungjawab ini akan membentuk seseorang mempunyai kehormatan diri serta kesedaran dalam hati nurani setiap masa.

وَٱتَّقُواْ يَوۡما تُرۡجَعُونَ فِيهِ إِلَى ٱللَّهِۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفۡس مَّا كَسَبَتۡ وَهُمۡ لَا يُظۡلَمُونَ  

Maksudnya: 

Dan peliharalah diri kamu dari huru-hara hari (kiamat) yang padanya kamu akan dikembalikan kepada Allah. Kemudian akan disempurnakan balasan tiap-tiap seorang menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun.

(Surah Al-Baqarah, 2:281)

Menurut Ibnu Katsir, segala kefanaan dunia, kekayaan serta segala yang berada di muka bumi ini akan hancur dan musnah. Semua makhkluk akan kembali kepada Allah SWT untuk dihitung segala amalan sama ada amalan baik atau buruk yang telah dilakukan ketika didunia dan tidak ada yang terkecuali.

يَوۡمَ يَأۡتِ لَا تَكَلَّمُ نَفۡسٌ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦۚ فَمِنۡهُمۡ شَقِيّ وَسَعِيد  

Maksudnya: 

(Pada) masa datangnya (hari kiamat itu), tiadalah seorangpun dapat berkata-kata (untuk membela dirinya atau memohon pertolongan) melainkan dengan izin Allah. Maka di antara mereka ada yang celaka, dan ada pula yang berbahagia.

(Surah Hud, 11:105)

Menurut Ibnu Katsir, ketika hari kiamat, tidak ada seorang pun yang dapat berkata-kata sama ada untuk membela apa yang dilakukan ketika didunia mahupun meminta pertolongan melainkan dengan izin Allah SWT.

Menurut Sayyid Qutb, tidak ada siapa yang berani meminta keizinan untuk berbicara kerana keizinan untuk berkata-kata hanya diberikan kepada siapa yang Allah SWT kehendaki serta dengan keizinan tersebut membolehkan seseorang itu dapat keluar dari alam kebisuan yang sunyi.

2) Al-qalb

قُلۡ مَن كَانَ عَدُوّا لِّـجِبۡرِيلَ فَإِنَّهُۥ نَزَّلَهُۥ عَلَىٰ قَلۡبِكَ بِإِذۡنِ ٱللَّهِ مُصَدِّقا لِّمَا بَيۡنَ يَدَيۡهِ وَهُدى وَبُشۡرَىٰ لِلۡمُؤۡمِنِينَ  

Maksudnya:  

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesiapa memusuhi Jibril maka sebabnya ialah kerana Jibril itu menurunkan Al-Quran ke dalam hatimu dengan izin Allah, yang mengesahkan kebenaran Kitab-kitab yang ada di hadapannya (yang diturunkan sebelumnya), serta menjadi petunjuk dan memberi khabar gembira kepada orang-orang yang beriman".

(Surah Al-Baqarah, 2:97)

Jibril merupakan makhluk yang memiliki darjat yang sangat mulia disisi Allah SWT. Tugas utama Jibril juga adalah menyampaikan wahyu kepada para rasul. Jibril hanya melaksanakan perintah Allah SWT untuk menurunkan Al-Quran ke dalam hati Rasulullah SAW dan bukan mengikut kehendak dan kemahuan Jibril sendiri menurunkan Al-Quran kepada Rasulullah SAW. 

Hati adalah wadah penerima wahyu serta hati juga memahami wahyu setelah menerimanya dan di hati juga Al-Quran dipelihara. Perkataan qalbu dalam Al-Quran menurut Sayyid Qutb adalah berkaitan daya kefahaman dan pemikiran secara menyeluruh yang tidak memberi makna seketul hati.

وَإِذۡ قَالَ إِبۡرَٰهِمُ رَبِّ أَرِنِي كَيۡفَ تُحۡيِ ٱلۡمَوۡتَىٰۖ قَالَ أَوَ لَمۡ تُؤۡمِنۖ تُؤۡمِنۖ قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِن لِّيَطۡمَئِنَّ قَلۡبِيۖ قَالَ فَخُذۡ أَرۡبَعَة مِّنَ ٱلطَّيۡرِ فَصُرۡهُنَّ إِلَيۡكَ ثُمَّ ٱجۡعَلۡ عَلَىٰ كُلِّ جَبَل مِّنۡهُنَّ جُزۡءا ثُمَّ ٱدۡعُهُنَّ يَأۡتِينَكَ سَعۡياۚ وَٱعۡلَمۡ أَنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم  

Maksudnya:  

Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan makhluk-makhluk yang mati?" Allah berfirman: "Adakah engkau belum percaya (kepada kekuasaanku)?" Nabi Ibrahim menjawab: "Bahkan (aku percaya dan yakin), akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya tenteram hatiku (yang amat ingin menyaksikannya)". Allah berfirman: "(Jika demikian), ambilah empat ekor burung, kemudian kumpulkanlah olehmu (dan cincanglah semuanya). Setelah itu letakkanlah di atas tiap-tiap sebuah bukit sebahagian daripadanya. Kemudian serulah burung-burung itu nescaya semuanya akan datang kepadamu dengan segera". Dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

(Surah Al-Baqarah, 2:260)

Menurut Ibnu Katsir, Nabi Ibrahim AS ingin meningkatkan pengetahuan dari ilmu yaqin kepada ainul yaqin dengan melihat proses penghidupan itu sendiri. 

Sayyid Qutb menjelaskan permohonan Nabi Ibrahim AS bukan untuk mencari bukti keimanan tetapi hanya memberitahu rasa ingin tahu Nabi Ibrahim AS serta menikmati rasa dekat dengan Allah SWT dengan melihat kekuasanNya. Allah SWT mengetahui iman dan apa yang terkandung dalam hati Nabi Ibrahim AS. Allah SWT memperkenankan hasrat ingin tahu yang terpendam dalam hati Nabi Ibrahim AS dengan memperlihatkan kukuasanNya.

وَأُزۡلِفَتِ ٱلۡجَنَّةُ لِلۡمُتَّقِينَ غَيۡرَ بَعِيدٍ  (٣١) هَٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظ  (٣٢)  مَّنۡ خَشِيَ ٱلرَّحۡمَٰنَ بِٱلۡغَيۡبِ وَجَآءَ بِقَلۡب مُّنِيبٍ  (٣٣)

Maksudnya: 

Dan (ingatkanlah pula hari) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa, di tempat yang tidak jauh (dari mereka). (31) (Serta dikatakan kepada mereka): "Inilah yang dijanjikan kepada kamu, - kepada tiap-tiap hamba yang sentiasa kembali (kepada Allah dengan mengerjakan ibadat), lagi yang sangat memelihara dengan sebaik-baiknya (segala hukum dan peraturan Allah); (32) "(Iaitu) orang yang takut (melanggar perintah Allah) Yang Maha Pemurah, semasa tidak dilihat orang dan semasa ia tidak melihat azab Allah, serta ia datang (kepada Allah) dengan hati yang tunduk taat". (33)

(Surah Qaf, 50:31-33)

Ibnu Katsir menyatakan orang yang bertakwa akan didekatkan syurga dengannya. Orang yang kembali pula dimaksudkan dengan orang yang tidak duduk di suatu tempat lalu berdiri sehingga orang tersebut beristighfar kepada Allah SWT. Orang yang bertakwa juga akan bertemu dengan Allah SWT pada hari kiamat dengan hati yang bertaubat serta tunduk patuh kepada Allah SWT.

3) Al-aql

أَمۡ تَحۡسَبُ أَنَّ أَكۡثَرَهُمۡ يَسۡمَعُونَ أَوۡ يَعۡقِلُونَۚ إِنۡ هُمۡ إِلَّا كَٱلۡأَنۡعَٰمِ بَلۡ هُمۡ أَضَلُّ سَبِيلًا  

Maksudnya: 

Atau adakah engkau menyangka bahawa kebanyakan mereka mendengar atau memahami (apa yang engkau sampaikan kepada mereka)? Mereka hanyalah seperti binatang ternak, bahkan (bawaan) mereka lebih sesat lagi.

(Surah Al-Furqan, 25:44)

Menurut Sayyid Qutb, terdapat segolongan kecil yang menerima hidayah atau sedang memikirkan hakikat hidayah dengan teliti. Terdapat pula satu golongan besar yang berpandukan hawa nafsu yang tidak ada beza dengan haiwan ternakan. Perkara yang membezakan antara manusia dan haiwan adalah kesediaan dan kebolehan berfikir dan memahami dengan teliti serta menyesuaikan diri dengan hakikat yang difahami tersebut yang berlandaskan dalil-dalil yang jitu.

ٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ يُحۡيِ ٱلۡأَرۡضَ بَعۡدَ مَوۡتِهَاۚ قَدۡ بَيَّنَّا لَكُمُ ٱلۡأٓيَٰتِ لَعَلَّكُمۡ تَعۡقِلُونَ  

Maksudnya:  

Ketahuilah kamu, bahawa Allah menghidupkan bumi sesudah matinya; sesungguhnya Kami telah menjelaskan kepada kamu keterangan-keterangan dan bukti, supaya kamu memahaminya.

(Surah Al-Hadid, 57:17)

Ibnu Katsir menjelaskan Allah SWT akan melembutkan hati yang sebelumnya keras, membuka jalan dan memberi pertunjuk kepada sesiapa yang sebelum itu berada dalam kesesatan dengan bukti-bukti dan dalil-dalil Al-Quran. Allah SWT juga memasukkan cahaya ke dalam hati yang sebelum ini terkunci yang tidak pernah dapat dijangkau siapa pun. 

Menurut Sayyid Qutb, hati perlu diberi peringatan agar tidak menjadi tebal dan kasar. Allah SWt berkuasa merubah hati yang keras menjadi bercahaya dan dapat patuh kembali kepada Allah SWT. Di dalam Al-Quran juga terdapat pengajaran-pengajaran yang dapat menghidupkan hati seperti bumi yang tandus dihidupkan dengan baja, air dan cahaya.

4) Al-ruh

تَنَزَّلُ المَلائِكَةُ وَالرّوحُ فيها بِإِذنِ رَبِّهِم مِن كُلِّ أَمرٍ

Maksudnya:  

Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);

(Surah Al-Qadr, 97:4)

Menurut Ibnu Katsir, turunnya para malaikat dengan izin Allah SWT pada malam Lailatul Qadar kerana terdapat banyak keberkatan pada malam tersebut. Perkataan ruh dalam ayat tersebut memberi makna malaikat Jibril dan Ibnu Katsir menukilkan daripada Muqatil yang menyatakan Ar-Ruh yang dimaksudkan adalah malaikat yang paling mulia dan yang paling dekat dengan Allah SWT sekaligus merupakan pengantar wahyu. Sayyid Qutb turut menyatakan ruh yang dimaksudkan dalam ayat tersebut adalah malaikat Jibril.

Comments

Popular posts from this blog

Tokoh Dakwah: Fathi Yakan

Empowering Lives: The Vital Role of Motivation and Support